Året var 2014

Gjorde du något 2014 som du aldrig gjort förut?

Väldigt många saker, faktiskt! Jag sa upp mig från ett jobb som hade blivit otroligt destruktivt, blev medlem på en dejting-sida-of-sorts (Tinder) och gick på en grymt lyckad första dejt med en kille som jag nu aldrig vill vara ifrån, jag praktiserade som lärarassistent på en förskola i en vecka, hade sommarlov i ca en månad och njöt som aldrig förr, besökte två, för mig, nya ställen i England (Ipswich i Suffolk och Oxford i Oxfordshire), sökte ett jobb som jag aldrig trodde att jag skulle få och nu har jag jobbat på det stället i ungefär två månader, samt lärt mig så himla mycket nytt.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?

Jodå, ett par bekanta och någon släkting.

Vilka länder besökte du?

Reste inte till något nytt land alls, hängde bara i England och Sverige. Får styra upp det nästa år!

Är det något du saknar år 2014 som du vill ha år 2015?

Bättre självförtroende, minst en hobby, mer träning och motion, duktigare matvanor, och mycket mer kaffe.

Vilket datum från år 2014 kommer du alltid att minnas?

19 juli, då Mark hade kommit tillbaka från Skottland och jag åkte hem till honom. Möttes i dörren och då PANG insåg jag att jag var helt hopplöst förälskad i denna människa. Kysste honom som om det inte fanns någon morgondag. Sen satt vi i hans vardagsrum och lyssnade på vinylskivor, höll hand, och pratade om vår relation. Jag hade gjort något ganska dumt, men han var villig att se förbi det för han sa att han verkligen tyckte om mig och trodde att detta kunde bli något. Så när Jay Jay Pistol’s låt Vintage Red spelades sa jag ”well, now I’m just waiting for you to ask me to be your girlfriend”. Och sen gjorde han det, och då blev det vi på riktigt. Så himla tonårstöntigt men bland det mest romantiska jag har varit med om. Plus att nu har vi en jättefin låt som är bara vår.

Vad var din största karriärsmässiga framgång?

Vågade säga upp mig från ett jobb som jag inte klarade av längre, både psykiskt och fysiskt. Vågade sätta mig själv först. Fick sen, som jag sa tidigare, ett jobb som jag aldrig trodde att jag skulle få för jag tyckte att det stället var så himla coolt och det är ju inte jag (eller?).

Och din största framgång privat?

Slutade röka helt, insåg att jag är ganska dålig på alkohol och försöker nu lära mig alla gränser på nytt, fick mitt hjärta krossat men lyckades ta mig upp på fötter igen och vågade lita på någon helt ny, och så har jag blivit mycket starkare i mig själv och fått bättre självförtroende.

Vad spenderade du mest pengar på?

Inget särskilt egentligen. Eller, min gula regnkappa var definitivt årets dyraste, men också bästa, köp!

Vilka låtar kommer alltid att påminna dig om 2014?

Typ allt med The National.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?

Vill säga gladare, men det var nog lite same same som tidigare år.

Vad önskar du att du gjort mer?

Rest, rest, rest! Skrivit, fotograferat, fikat med vänner, och ritat.

Blev du kär i år?

Ja, så förbannat kär.

Den bästa tv-serien?

Bates Motel, Orange Is The New Black, och New Girl. Började även kolla på Twin Peaks för första gången, men har glömt av den lite för jag och Mark får bara kolla på den tillsammans och när vi är tillsammans är det lätt hänt att vi bara hånglar istället.

Bästa böckerna du läste i år?

Läste knappt någonting, max tre böcker helt och hållet tror jag. Sandra Beijer’s bok Det Handlar Om Dig och lilla fick-pocket-boken My Side Of The Matter av Truman Capote var nog de två bästa iallafall. Fastnade även för John Green’s bok Looking For Alaska, men så fort det tragiska i boken hände så gjorde det ont och jag slutade läsa den. Påbörjade ett par andra också, men lyckades inte riktigt fastna för någon, tyvärr. Nu har jag fått John Ajvide Lindqvist’s nya roman iallafall, och jag är helt säker på att jag inte kommer kunna lägga den ifrån mig så fort jag börjat läsa!

Bästa filmen du såg i år?

Såg hemskt många, och minns knappt ens vilka ... Men några som utmärkte sig var nog Submarine, The Notorious Bettie Page, Lovelace (Amanda Seyfried var förresten så snygg i rollen som Linda Lovelace att jag nästan smällde av), Under The Skin, och Mistaken For Strangers (musik-dokumentär, men ändå). Jag kollar faktiskt väldigt sällan på nya filmer, utan det blir mest sådana som jag har sett förut eller tv-serier av olika slag.

Den maträtt du åt oftast 2014?

Linguinepasta med en röd vegansk pesto gjord på typ paprika och nötter. Sjukt less på den rätten nu dock!

Något du önskade dig och fick?

Ett nytt jobb där jag trivs.

Vad gjorde du på din födelsedag 2014?

Var hemma hos mamma i Sverige, åt tårta och umgicks med familjen. Inget märkvärdigt, men fint ändå.

Högsta önskan just nu?

Oj, jag vet verkligen inte.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?

Resor världen över! Mer tid till böcker, mer tid till att umgås med vänner, mer tid till att hitta en hobby, mer tid bara.

Vad fick dig att må bra?

Mina fina vänner, tiden hemma i Sverige, gott kaffe, och Mark såklart.

Vem saknade du?

Alla fina som bor långt långt långt ifrån mig.

Vad är du mest stolt över?

Att jag vågade så mycket.
Skrivet av: Sofia

Jag håller helt med om lovelace alltså <3333 shit vad amanda är drop dead i den filmen omg!!!

Svar: Men eller hur?? Helt perfekt <33
Mia Åkesson

2015-01-18 @ 23:33:07
Blogg/URL: http://glossfashion.com/sofiastarstrukk/

Namn:
Kom ihåg?

E-mail: (publiceras ej/not public)

Blogg/URL:

Kommentar:

Trackback